het bedrijf Supercell

Supercell

Supercell is een mobiele game ontwikkelaar. Het bedrijf is opgericht in juni 2010 in Helsinki (Finland) door IIkka paananen. Het bedrijf debuut(het eerste spel) was de online game Gunshine.net nadat ze Gunshine.net hadden uitgebracht ging Supercell games ontwikkelen voor mobiele apparaten. Sindsdien heeft Supercell vier (mobiele) games: Clash of clans, Clash royale, Boom beach en Hay day. Die freemium games zijn heel succesvol voor het bedrijf. Clash of clans en Hay day zorgen voor een omzet van $2.400.000 per dag (gemeten in 2013). Op 8 december 2016 lanceerde Supercell een Web Animated Series Clash-A-Rama ter bevordering van de Clash Universe.  

Dochteronderneming

Supercell is een dochteronderneming. Op 21 Juni 2016 werd bekend dat Supercell grotendeels wordt overgenomen door Tencent voor 8,6 miljard Amerikaanse dollars. Het is de grootste overname door het Chinese bedrijf. Het werd voor ongeveer 85% overgenomen door Tencent van Softbank. Supercell had in 2015 een nettowinst van 780 miljoen (Amerikaanse dollars) op een omzet van 2,1 miljard(Amerikaanse dollars). De transactie moet nog goedgekeurd worden door toezichthouders in diverse landen.

Business model

Supercell focust zich vooral op ze ontwikkeling van de free-to-play games daardoor winst te maken met micropayments oftewel app-in-aankopen. Het doel is om te concentreren op de spellen die meerdere jaren leuk blijven. De focus is niet op de omzet, maar om het principe ”gewoon iets groots”. Er beginnen 5 tot 7 mensen met ideeën te ontwikkelen en dan wordt het beoordeelt door IIka Panaanen, de rest gaat het spel dan testen en daarna wordt het ook getest in Canada als de ontvangst dan goed is dat komt het wereldwijd via Itunes. Supercell heeft slechts 180 medewerkers dat is klein vergeleken met de omzet.

Oprichters

IIka Paananen en Mikka Kodisoja